Dag 3 – Im walking on sunshine

We worden wakker met een stralende zon! Na ontbijt en de hoognodige renovatiewerkzaamheden gaan we op pad en we lopen vanuit het hotel naar Central Park.

Met 3,41 km2 is Central Park bijna 2x zo groot als Monaco. Als je er voor de eerste keer naar toe gaat, is het dan ook aan te raden om eerst te kijken welke plekken je wilt bezoeken. Door het mooie weer is het druk bezocht en mensen zitten op het gras, kinderen spelen, hondjes worden uitgelaten, kortom, iedereen geniet. Zodra je het park binnen loopt, vallen alle stadse geluiden weg. Ik blijf het een magnifieke combinatie vinden; de rust, de ruimte en het groen van het park en op de achtergrond de enorme gebouwen van het drukke Manhattan.

Als we op een brug getuige zijn van een huwelijksaanzoek sta ik uiteraard weer mijn fishermans friend moment te beleven. Zo lief!

Na een fikse wandeling komen we rond 12:30 terug bij het hotel om ons op te frissen. We hebben een lunchafspraak met vrienden Jackie en Robin bij Nougatine at Jean-Georges in het Trump Tower op Columbus Circle; een restaurant met een prachtig terras waar we heel onamerikaans meer dan 3 uur lang lunchen en bijpraten. Heerlijk om ze weer te zien en de tijd gaat, zoals altijd bij leuke dingen, veel te snel!

We nemen afscheid en wij gaan via Columbus Circle naar het naastgelegen shopping center waar we even rondkijken. Dan lopen we weer rustig terug naar ons hotel waar we een stukje songfestival kijken en heel het hotel bij elkaar schreeuwen als Duncan wint.

Lief heeft nog energie over en dus trek ik vlijtig mijn schoenen weer aan om op pad te gaan. In gedachten had ik al een wijntje gepakt voor een rustig avondje na de kilometers van de laatste dagen, maar vol goede moed huppel ik achter hem aan.

Het is inmiddels donker en dan is Times Square met alle lichten toch wel een bijzondere plek, ware het niet dat er nog meer mensen zo denken… Wat een enorme drukte, overal licht en geluiden.

Via 5th Ave lopen we terug en we zien Trump Tower flink verlicht, zou hij thuis zijn?

Rond half 10 zijn we terug in het hotel en sluiten weer een prachtige dag af, daar moet op geproost worden (red RJ; uiteraard een Pinot Noir uit Oregan, niet de eerste deze trip …) !

Dag 2 – I am in a New York state of mind

RJ moet vanmorgen vroeg op kantoor zijn voor een ontbijtsessie. Ik ben blij toe want de trappen van The Vessel gisteren, zorgen er voor dat ik niet meteen huppelend het bed uit stap. Ik zwaai lief dus bevallig uit om vervolgens met de nodige onelegante rek- en strek oefeningen aan mijn eigen ochtend ritueel te beginnen.

Aangezien RJ niet heel lang op kantoor hoeft te zijn, loop ik al wat rond in de buurt. Gewoon wat rondlopen en kijken is hier in NY al een belevenis.

Als RJ klaar is, gaan we samen op pad. We hebben bij eerdere bezoeken al veel gezien, maar Grand Central Station staat nog op mijn verlanglijstje. Bij Rockefeller Plaza ontmoeten we elkaar en gaan dan te voet verder. Als lunch hebben we een cupcake van de Magnolia Bakery, bekend van Sex and the City. Alhoewel ik me afvraag hoe Carry zo’n cupcake toch elegant kan eten terwijl ik alles onder kruimel …

Grand Central Station is een prachtig gebouw met veel karakteristieke elementen. Leuke winkeltjes, restaurantjes en een geweldig soort overdekte markt zijn echt leuk om te bekijken.

Dan lopen we verder naar de New York Public Library, ook weer zo’n prachtig gebouw. Op instagram had ik er prachtige foto’s van gezien en niks bleek minder waar. Bibliotheekzalen die zo in een film van Harry Potter zouden kunnen fungeren met prachtige plafonds. Op de bovenste verdieping was een tentoonstelling “Love and Resistance” die liet zien dat liefde, in welke vorm dan ook, nog steeds niet op elke plek gevierd kan worden. Indrukwekkend en triest.

Als we alles goed bekeken hebben en weer veel trappen hebben gezien, lopen we naar Bryant Park. Overal staan stoeltjes en met een drankje gaan we zitten en genieten we van de omgeving. Ongelooflijk dat hier in NYC deze stoeltjes gewoon kunnen blijven staan en door iedereen vrij gebruikt kunnen worden.

Dan lopen we verder om ons op te frissen en om te kleden, we hebben een reservering bij Nusr-et, alias Salt Bae. In korte tijd is deze man een soort hype geworden en bekend om zijn manier van steaks kruiden. Er zijn veel memes, mensen zoals Ronaldo, Messi zijn fan van hem en RJ, als steakliefhebber, volgt hem al een tijdje op Instagram (ik had nog nooit van em gehoord, maar dat komt wel vaker voor; op een of andere manier loop ik altijd achter)

Een prachtig restaurant, Nusret is zelf aanwezig en we kijken onze ogen uit naar de show die hij opvoert. Het is een mannetje hoor…. Maar uiteraard kijk ik met gepaste eerbied…

We sluiten weer een geweldige dag af met een drankje in het hotel en ik ben weer heel blij om daar mijn bed te zien na een lange dag.

Dag 1 – Hard times in New York town

Na een vlucht met veel vertraging zijn we gisteren een stuk later dan verwacht aangekomen in NY. Wat een stad is het toch, de geluiden, de geuren, de mensen; ogen voor en achter zijn nog niet genoeg.

De nieuwe Starbucks Roastery; echt leuk om even binnen te kijken, wat een prachtige zaak !

The High Line: je ziet dat de beplanting nu echt volgroeid is. Hele mooie plekjes waar kunstwerken, doorkijkjes, oude en nieuwe gebouwen elkaar afwisselen. Nadeel is dat op sommige plekken flink gebouwd wordt, maar zeker een aanrader.

The Vessel en Hudson Yards: je moet reserveren voor The Vessel hoewel het gratis is. Ik was erg blij dat er een lift was, maar dat was van korte duur …. “only if you have a disability love “. Dus Love kon met de trappen, heel veel trappen. En aangezien Love nog niet zo lang getrouwd is met een jongere hunk (anderhalf jaar jonger, maar toch) en nog indruk wil maken, werd het klimmen. Tong op de grond, hart bijna uit mijn borstkast, maar dan heb je ook wat.

Het naastgelegen winkelcentrum bood naast mooie zaken ook super restaurants. Met welverdiende gin tonic.